Közösségi média a B2B szektorban
Miért nem úszhatod meg a socialt, avagy tényleg csak a sales adja el a céged?
Az online kommunikációt és a social média marketinget tekintve a B2B szektorban működő vállalatok sok esetben le vannak maradva B2C társaiktól. Ennek egyik fő oka az a tévhit, hogy egy B2B vállalatnak nincs szüksége effajta kommunikációra, hiszen ott a sales „ad el”, nem pedig a marketing.
Ebben a blogbejegyzésben most bebizonyítjuk, hogy a B2B stratégiában is megkerülhetetlen a tudatos marketing, azon belül is a következetes online jelenlét, melynek kulcsfontosságú eleme a közösségi média marketing.
Elmosódott határok
Rengeteg különbséget lehet felsorakoztatni a B2B és a B2C marketing között: eltérőek többek között a célcsoportok, a vásárlási feltételek, más mechanizmus mentén alakulnak ki a szakértői döntések. Ám az alapvető eltérések ellenére is egyre jobban érzékelhető, hogy a fogyasztói és az ipari marketing között egyre inkább elmosódnak a határok – köszönhetően a közösségi média megjelenésének, az online megosztható tartalmaknak és az összefolyó vásárlói szerepeknek.
Pár éve a legtöbb B2B cég – tartva magát a „marketing helyett csak sales”-elvhez – még feleslegesnek tartotta, hogy jelen legyen a közösségi média felületein. Bár a szektor szereplői később kezdték el (ki)használni az online lehetőségeket, mint a B2C vállalatok, kutatások szerint mára már több mint 70%-uk alkalmaz legalább egy közösségi média felületet a „négy nagy”, a LinkedIn, a Facebook, a YouTube és a Twitter közül. Ezek közül a B2B marketingesek vezető csatornája még mindig a Facebook, ám egyre inkább kezd előtérbe kerülni az Instagram is. Mindez bizonyítja, hogy napjainkban a legtöbb ipari vállalat már felismerte a közösségi médiában rejlő lehetőségeket. Fontos azonban megjegyezni, hogy a meglévő különbségek miatt természetesen máshogy kell használni az egyes felületeket, más az optimális marketing mix és a tartalom egyaránt.
Fontos útravaló
Nem szabad elfelejteni, hogy a B2B vállalatoknak valójában a potenciális cégekben dolgozó emberek számára kell marketing tevékenységeket folytatniuk. Ezek az emberek pedig hasonló márkaélményt várnak el, mint amit a B2C oldalról kapnak, ez a márkaérték pedig – hasonlóan a fogyasztói szektorhoz – a bizalomra, ismertségre, releváns információkra és folyamatos jelenlétre kell, hogy épüljön.
Rendben, de akkor hogyan csinálják a nagyok?
- A B2B szegmensben a marketing valójában „információ marketing”. Ez azt jelenti, hogy az ipari vállalatok esetében a social médiában megjelenő üzenetek rengeteg hasznos, szakmai és egyéb információt tartalmazhatnak, ezzel úgymond „szakértőként” pozícionálják magukat a szegmensükben.
- A közösségi média egy fontos erőssége, hogy képes minőségi leadek generálására. Ezt bizonyítja az a kutatás, melyben a megkérdezett B2B marketingesek 80%-a a közösségi médiát jelölte meg a legsikeresebb lead csatornaként.
- A legtöbb vállalat pedig azért használja a közösségi médiát, hogy egyszerűen csak „jelen legyenek” a már meglévő, illetve a potenciális felhasználók fejében, ezzel növelve a márkaismertséget.
- Ezek mellett természetesen a közösségi média felületeknek rengeteg egyéb funkciója is van: támogatják az eladást, a kommunikáción keresztül növelik a vevői kapcsolatot, segítik a toborzást, segítik egy kutatás lebonyolítását, illetve működhet úgy, mint termék információs eszköz.
COVID kitekintés – többet internetezünk a koronavírus hatására
2020 tavaszát követően, a pandémia bekövetkeztével a B2B marketingesek 40%-a jelentette azt, hogy 26-40%-át allokálták a marketing költségvetésnek digitális platformokra 2020-ban. Ez feltételezhetően annak köszönhető, hogy kijárási tilalmat vezettek be, a legtöbb szabadidős tevékenység lehetősége megszűnt, az emberek az otthonukba kényszerültek, így jóval több időt töltöttek a képernyő előtt az online világban. Az NMHH (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság) mérései alapján körülbelül 30%-kal emelkedett az internetforgalom 2020 első félévben a 2019-es adatokhoz képest.