A versenytárselemzés 6 szabálya - EFFIX: IFKA minősített full service marketing ügynökség - Sopron

A versenytárselemzés 6 szabálya

A versenytárselemzés, más néven konkurenciaelemzés az a folyamat, amelynek során az iparágadban működő versenytársaidat vizsgáljuk, hogy betekintést nyerjünk kínálatukba, márkaépítésükbe, értékesítésükbe és marketing aktivitásukba. Nem is hangzik olyan bonyolultan igaz? Azért adunk néhány kapaszkodót a konkurenciaelemzéshez, hogy könnyedén beépíthesd üzleti folyamataidba, hiszen a versenytársakon folyamatosan rajta kell tartani a szemed!

A versenytárselemzés számos előnyt nyújt számodra. Amellett, hogy a konkurencia üzleti gyakorlatát, termékstruktúráját, árazását, kommunikációs gyakorlatát, célcsoportját és piacait is megismerheted, inspirálódhatsz is belőle. Segít megtalálni saját hangodat, pozícionálni termékeidet, szolgáltatásaidat, vagy ráirányíthatja figyelmedet jövedelmező réspiacokra, új célcsoportokra.

A versenytárselemzés során sokan csak a jó gyakorlatokra fókuszálnak, miközben mások hibáiból is érdemes tanulni, így fontos a konkurencia elemzés során a vásárlói visszajelzések vizsgálata is. Nem árt tudnod, hogy miért csalódtak a potenciális vevőid a konkurenciádban, és szélesebb kitekintésben pedig azt is, hogy miként változnak a fogyasztói preferenciák. Ezért érdemes tehát évente legalább egyszer egy átfogó versenytárselemzést elvégezni, vagy még jobb, ha a beépül a folyamatos konkurenciaelemzés az üzleti folyamataidba. Hogyan kezdj ehhez hozzá?

A versenytárselemzés szempontjai

A versenytárselemzés több mint a konkurencia számainak, honlapjainak monitorozása. Talán furcsán hangzik elsőre, de a vásárlókat is be kell vonni az elemzésbe. A következő szempontokat kell figyelembe venned, hogy a kutatás során kapott eredményeket fel tudd használni a saját marketing stratégiád kialakításába.

1. Kik a versenytársaid?

Első körben világítsd át a saját vállalatodat. Nézd meg a termék- vagy szolgáltatási portfóliód, vizsgáld meg, hogy kik a céged vevői. Ha ezzel megvagy, akkor már könnyebben azonosíthatod azokat a meglévő márkákat, akik ugyanazokra a potenciális vevőkre hajtanak.

Ezután írd be a Google keresőjébe a legfontosabb termékeid általános megnevezését vagy kategóriáját. Milyen márkák és vállalatok jelennek meg ekkor? Mi ugrik fel, ha a közösségi médiacsatornákon releváns hashtagekre vagy kulcsszavakra keresel?

Az összegyűjtött információk alapján készíts egy listát 10 olyan cégről, amelyek kínálata leginkább hasonlít a saját vállalatodéhoz. Ezt követően határozd meg a közvetlen versenytársakat (azokat, akik hasonló terméket árulnak hasonló célközönségnek) és a közvetett versenytársakat (azokat, akik más terméket árulnak hasonló célközönségnek).

2. Mit csinálnak a versenytársaid?

Ha már tudod, kik a versenytársaid, akkor tedd őket egy mikroszkóp alá. Vizsgáld meg, mekkorák, hány követőjük van, milyen kommunikációt folytatnak. Ha tudsz, akkor sétálj át a konkurencia üzletébe és vagy a honlapján végezz próbavásárlást. És persze tudj meg róluk 3 fontos dolgot:

  1. Mennyire gördülékeny az értékesítés,  vevőkezelés?
  2. Milyen áron kínálja termékeit, szolgáltatásait?
  3. Milyen kiegészítő szolgáltatásokat kínál?

3. Mennyire jók a versenytársaid?

Nem szerinted, hanem a vevőid szerint. Kérdezd meg a vásárlóid azon részét, akikben megbízol, és akik korábban vagy jelenleg is vásárolnak egy adott konkurensedtől. Valójában ez a versenytárselemzés legfontosabb része. Éppen ezért lépj szintet: vedd fel a kapcsolatot olyan emberekkel is, akik nem tőled, hanem kizárólag a konkurensednél vásárolnak.

Ebből a részből derül ki, hogy a közös potenciális vevőkörötök mit gondol rólatok, ha összehasonlít titeket. Melyikőtöket választaná és miért?

4. Mennyire jó marketinges a versenytársad?

Ha már felmentél a konkurenciád honlapjára, éppen a hírleveleit, közösségi média posztjait olvasgatod, a TikTok vagy a YouTube csatornáját nézegeted, akkor vizsgáld meg, hogy mennyire meggyőző stílusban kommunikál a közös célcsoportotokkal. Nézd át annyi tartalmát, amennyit lehet, és osztályozd őket egy 1-5-ig terjedő skálán a következő szempontok alapján:

  1. Milyen influenszerekkel működik együtt ez a vállalat, hogy bizalmat építsen a márkája felé? 
  2. Milyen marketing csatornákon van jelen a vállalat, és azokat mennyire aktívan használja?
  3. Milyen stílusban kommunikál a vállalat? Milyen szavakat, kifejezéseket használ?
  4. Milyen digitális vagy hagyományos fizetett hirdetéseket futtat jelenleg, és futtatott az elmúlt 6 hónapban a megfigyelt vállalat?
  5. Használ-e offline marketing eszközöket, és ha igen, melyek azok? Óriásplakátok, újsághirdetések, tévéreklámok, stb.

5. Mennyire jó fej a versenytársad?

Próbáld megszemélyesíteni a versenytársad és saját cégedet is. Tekints úgy egy vállalatra, mintha élő, lélegző emberek lennének, és döntsd el, melyikőtök lehet a jobb fej. Ehhez a következő kérdéseket válaszold meg:

  1. Ha ez a vállalat egy személy lenne, hogyan írnád le a személyiségét?
  2. Milyen értékeket kommunikálnak a versenytársak az üzeneteiben?
  3. Hogyan jellemeznéd a versenytársad vizuális elemeit? És hogyan felelnek meg ezek az elemek a márka értékeinek, hangjának és személyiségének?
  4. Milyen érzelmeket váltanak ki a márkaelemek belőled és a közös célpiacotokból?

6. Milyen utat épít a versenytársad a célpiacotoknak?

Vizsgáld meg a konkurenseid vásárlói útját, és hasonlítsd össze saját vállalkozásodéval, majd tedd fel a kérdést magadnak: Vajon melyik út a járhatóbb? A fő kérdés megválaszolásához gyűjtsd be a következő információkat:

  1. Melyek a különböző érintkezési pontok az adott vállalat ügyfélútja mentén?
  2. Milyen elemek teszik könnyűvé a továbbhaladást az ügyfélút mentén?
  3. Mely tartalmak oktatnak és mely tartalmak szórakoztatnak az egyes érintkezési pontokon?
  4. Milyen elemek nehezítik a fogyasztó továbbhaladását?
  5. Mit tapasztalsz előfizetés vagy vásárlás után? Megtalálod az ügyfélszolgálatot, az upsell szolgáltatásokat?

A fentiekből is jól látszik, hogy a versenytársaid ismerete mennyire fontos. A futballcsapatok külön temaeket foglalkoztatnak csak azért, hogy egy-egy meccs előtt átvilágítsák az ellenfelek játékát, abból felkészüljenek, és kiválasszák a legyőzésükhöz legmegfelelőbb felállást, taktikát. Az üzleti életben sincs máshogy. Ha győzni akarsz, ismerned kell az ellenfeleidet. Legalább olyan jól, mint a saját cégedet.

Futtasd le velünk versenytárselemzésedet, hogy minden korábbinál hatékonyabb marketing stratégiával indíthasd a következő évet. Itt azonnal fel is veheted velünk a kapcsolatot: https://effix.hu/kapcsolat/