A piackutatás 5 megkerülhetetlen lépcsőfoka
Az üzleti világban, legyen szó új vállalkozás indításáról vagy már meglévő céged fejlesztéséről, a fókusz mindig a marketingen kell, hogy legyen. A sikeres üzletmenet kulcsa az ügyfélkör bővítése és a meglévő ügyfelek megtartása. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő marketingstratégia, amelynek kiindulópontja a piackutatás. Ebben a cikkben bemutatjuk, mi is pontosan a piackutatás, és azt is, hogy melyik az 5 legfontosabb lépés a hatékony piackutatáshoz vezető úton.
Piackutatás: az alapok
A piackutatás a célpiacoddal kapcsolatos adatok begyűjtésének folyamata. Ezek az adatok lesznek később segítségedre, hogy személyre szabottabb marketingüzeneteket tudj létrehozni. A piackutatás során megismered a fogyasztók viselkedését: hogyan és hol vásárolnak, milyen tényezők befolyásolják döntéseiket, és mi motiválja őket a termékeid vagy szolgáltatásaid megvásárlására vagy elkerülésére. Ezek az adatok az alapjai annak, hogy hogyan tudod a lehető legjobban kiszolgálni a célközönséged igényeit és elvárásait. Emellett a piackutatás segítségével betekintést nyerhetsz az iparági trendekbe, a piac méretébe és a versenytársaid tevékenységébe is. Az ilyen alapos kutatási folyamat végén képes leszel következtetéseket levonni a piacoddal kapcsolatban, ami segít jobb és gyorsabb döntések meghozatalában.
A sikeres piackutatás 5 lépése
A piackutatás sikeres elvégzése érdekében követned kell az alábbi öt lépést. Ha ezt az útmutatót követed, vállalkozásod lehetőségei új magasságokba emelkedhetnek, mivel a megérzésen alapuló kommunikációt leválthatod a piackutatáson, elemzésen, stratégián alapuló marketingre.
1. Határozd meg vásárlóid személyiségtípusait!
Az első és legfontosabb lépés a vásárlói személyiségtípusok és a célközönség pontos meghatározása. Itt a legfontosabb kérdés az, hogy „Kik az én vásárlóim?” Ha ezt nem tudod megválaszolni, a fogyasztók viselkedését sem értheted meg. Vásárlói személyiségtípusok létrehozásával könnyebben megértheted, kik a célközönséged. Kezdd azzal, hogy kitalálsz egy ideális vásárlói profilt. Válaszolj olyan kérdésekre, mint életkor, lakóhely, foglalkozás és hobbi. Minél specifikusabbak a válaszok, annál hatékonyabb eredményeket érhetsz el. Egyedi vásárlói személyiségek meghatározásával még mélyebben megértheted a célközönségedet, akik a valóságban alkotják a piacodat. Mind az elsődleges, mind a másodlagos kutatásban elérhető adatokkal rendelkezhetsz róluk. Így a kutatás végén kapsz egy olyan személyiségtípust, akiről mindent tudsz, például: „Az én ideális vásárlóm Zalán, a 33 éves informatikus, aki nemrég házasodott meg. Egy kislánya van, jelenleg albérletben élnek, de szeretnének saját lakást. Zalán sokat dolgozik, ezért jóval kevesebbet látja a családját, mint szeretné. Így Zalánt minden olyan lehetőség érdekli, amely segít neki céljai gyorsabb elérésében. Zalán főleg online vásárol, de döntéseit alaposan megfontolja. Cikkeket, blogokat olvas, szakértők videóit nézi, mielőtt a vásárlás mellett döntene. Egyszer szeret vásárolni, ezért a minőségibb termékeket preferálja, még akkor is, ha azokért többet kell fizetnie.”
2. Beszélj a meglévő és a leendő vevőiddel!
A célközönség megértésének további lépése a vevőiddel való kapcsolatfelvétel. Ebben a fázisban mintavételt hajtasz végre és közvetlen visszajelzést kérsz tőlük. Az elsődleges kutatás eszközei között szerepelnek a fókuszcsoportok, online felmérések és interjúk, amelyek révén közösen formálhatjátok a termékeket és szolgáltatásokat. A vállalkozásindítás fázisában olyan embereket keresel, akik a jövőbeni vásárlóid lehetnek. A legjobb mintákat azok közül válaszd, akik már vásároltak tőled, vagy akik majdnem vásároltak. Ezenkívül a közösségi médiában is megtalálhatod a célközönséged, illetve a barátaid, kollégáid véleményét is kikérheted. Az információkat célzott kérdésekkel szerezd meg, amelyek támogatják a céljaidat. Fontos, hogy kompenzációt biztosíts a résztvevőknek az időért és a visszajelzésért cserébe, így számukra a „kérdezz-felelek” nem egy „Csak gyorsan legyek túl rajta!” feladat lesz.
3. Elégítsd ki a célközönséged igényeit!
Ebben a lépésben célod az, hogy a megszerzett információkat hatékonyan átalakítsd olyan marketingstratégiákká, amelyek a célközönség igényeit szolgálják. Ezen lépés során fontos konzultálnod vállalatod marketingszakértőivel, hogy közösen megtervezzétek a legjobb megoldásokat. A megfelelő márkázás is kulcsfontosságú, mivel a márka megjelenése és személyisége meghatározza céged sikerét. Fontos figyelembe venni az eladásösztönző kommunikációt, beleértve a közösségi média marketinget és e-mail kampányokat. Habár rengeteg online és offline hirdetési lehetőség áll rendelkezésre, végül a célcsoportod fogja megmondani, mely kommunikációs csatornákat érdemes használnod.
4. Kutasd le a versenytársaidat is!
Kezdd azzal, hogy vállalkozásodat egy vagy több felismerhető iparágba sorolod be. Az iparág megértése segít azonosítani a versenytársaidat. A piackutatási jelentések és a keresőmotorok, valamint közösségi média csatornák használatával (Pl.: LinkedIn) jobban megismerheted az iparág és a hozzá kapcsolódó vállalatok helyzetét. A részletesebb ismeretek elősegítik, hogy felismerd, kik a fő versenytársak. Azután végezz SWOT-elemzést a versenytársaidról, amelyben a vállalkozások erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetéseit azonosítod. Érdemes megvizsgálni az árakat, termék- és szolgáltatáskínálatot, valamint a marketing erőfeszítéseiket. Az elemzésből levonhatod, hogyan versenyezhetsz más cégekkel a piacon, mik az előnyeid, és mely trendeket érdemes kiaknázni.
5. Használd fel a kapott eredményeket!
Most, hogy rengeteg információd van a célközönségedről, a marketingstratégiákról és a versenytársakról, az utolsó lépés az, hogy összefogd és lezárd az eredményeket egy formális jelentésben. Ez a marketingjelentés része lehet a vállalat üzleti tervének, ha éppen indulóban vagy. Ha már működő vállalkozásról van szó, vagy csak egy konkrét projekthez használod az információt, akkor egy önálló piackutatási jelentést is létrehozhatsz. A jelentés tartalmazza a háttérinformációkat, a céljaidat, és összefoglalja a négy előző lépés eredményeit.
A piackutatás olyan láthatatlan fonalakat sző, melyek összekapcsolják vállalkozásodat célközönségeddel. Az adatok mélyén rejtőző válaszok segítségével pontosan meghatározhatod, hogyan szólíthatod meg a vásárlóidat, és hogyan alkothatsz velük tartós kapcsolatokat. A piackutatás nem csupán egy lépés a vállalkozásod növekedése felé, hanem a jövőbeli döntéseid alapja is. A piackutatás minősége tükröződik a stratégiáidban és a hosszú távú sikereidben is.
Az EFFIX-Marketing csapata széleskörű piackutatási tapasztalattal rendelkezik, számos hazai, külföldi és határon átnyúló kutatási projektben vett részt. Alapozd meg marketingstratégiádat piackutatással! Keress minket elérhetőségeinken és szívesen adunk tanácsot piackutatás terén is.